مراحل و مدارک ثبت برند

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند که می تواند نام تجاری یا لوگوی مربوط به کسب و کار شما باشد، شما نیاز است که ۴ گام اصلی را طی کنید:

گام اول)  انتخاب نام برند و علامت تجاری: اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید.

پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

گام دوم)  استعلام از قابلیت ثبت برند: شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.

این کار باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

گام سوم)  تکمیل مدارک لازم: بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را که در پایین همین مطلب دقیق ذکر شده است تکمیل کنید.

عموما خیلی از افراد نمی دانند که ثبت برند خیلی سخت نیست و فرآیند تکمیل مدارک آن هم به راحتی و با مشاوره رایگان، بسیار هم راحت است.

گام اول)  ثبت اظهارنامه علامت تجاری: بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.

بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل ۱۵ روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود.

  • نکته:مهمترین بخشهای مراحل ثبت برند، استعلام ثبت برند انتخاب شده به شیوه ای کامل و تخصصی و ثبت صحیح اظهارنامه می باشد زیرا توصیف برند یا رفع نقص برند بعد از ایراد کارشناس نیاز به تجربه دارد.

جهت استعلام برند روی لینک روبه رو کلیک کنیداستعلام برند

نحوه ثبت برند

هزینه ثبت برند چقدر است؟

هزینه هایی که برای ثبت برند باید بپردازید حدودا ۹۰۰ هزار تومان ( ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت برند + روزنامه رسمی دوم ) است.

این هزینه وقتی است که شما خودتان بدون هیچ وکیلی و بدون واگذاری کار به یک موسسه ثبتی خودتان انجام دهید.

هزینه ثبت برند شامل دو دسته می شود:

✔ هزینه های واریزی در سامانه ثبت علائم تجاری:

  • هزینه ثبت اولیه پرونده که بر طبق تعداد طبقات متفاوت می باشد از ۲۴ هزار تومان برای یک طبقه و به ازای هر طبقه بیشتر این هزینه بیشتر می شود.
  • هزینه ثبت آگهی تقضای ثبت علامت تجاری ( روزنامه رسمی نوبت اول ) و روزنامه رسمی نوبت دوم که در حکم مرحله نهایی ثبت برند جهت دریافت گواهی ده ساله می باشد.
  • هزینه حق الثبت که حداقل ۱۲۰ هزار تومان برای یک طبقه می باشد که به ازای افزایش طبقات این هزینه هم افزایش می باید.

✔ هزینه های وکیل و موسسه:

این هزینه ها شامل وکالتنامه وکیل، حق التمیر دادگستری و حق الزحمه موسسه می باشد که با توجه به تخصص و تعهد و سیاست هر موسسه متفاوت می باشد. موسسه ثبت برند میزان با مناسبترین هزینه و بهترین زمان ثبت در خدمت شما می باشد.

نکته: طبقه برند درواقع حوزه دسته بندی شده فعالیت های مختلف می باشد. مانند اغذیه، شوینده، پوشاک، ….

در صورتی که می خواهید هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ را به طور دقیق با توجه به حوزه فعالیت خود بدانید کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت برند و علائم تجاری، با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخصی ( حقیقی )

  • تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( جواز کسب یا جواز تاسیس یا ای نماد یا هر پروانه فعالیت معتبر )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شرکتی ( حقوقی)

  • تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
  •  در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.

نکته ۱: اگر علامت را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جواز تاسیس یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما در آن حوزه باشد، برند فارسی را ثبت نمود.

ولی اگر علامت تجاری شما به صورت لاتین باشد باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی را بگیرد. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد.

نکته ۲: اگر نمونه ارائه شده برند یا علامت تجاری، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویرگرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند

همانطور که در بالا گفته شد اعتبار یک برند بعد از ثبت ۱۰ سال است، بعد از این ده سال نیز است که برند تمدید شود، فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه می باشد و مدارکی که لازم است:

برای اشخاص حقيقی :

  • كپي شناسنامه و كارت ملي مالك علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

برای اشخاص حقوقی :

  • ارائه روزنامه آخرين تغييرات اعضاي هيئت مديره
  • كپي شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضا
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل ۴۵ روز می باشد که طبق موارد زیر است

  • مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا ۱۵ روز
  • مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) ۳۰ روز

لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی ۱۰ ساله ثبت نشان تجاری ) می بایست چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی گردد.

مراحل ثبت برند تجاری در اداره علامت

همان طور که می دانید ابتدا باید برای ثبت برند مورد نظر خود اقدام به ثبت نام در سایت اداره مالکیت، تشکیل پرونده و ثبت اظهارنامه برند در این وب سایت کنید تا بتوانید برند را به ثبت برسانید. پس از ارجاع پرونده بین ۱۵ تا ۴۵ روز کاری طول خواهد کشید تا وضعیت پرونده و یا درخواست شما مشخص شود و پاسخی به شما ابلاغ گردد.

این مراحل عبارتند از:

  • تهیه نام اولیه در سامانه ثبت علائم تجاری
  • دریافت یک برگه و مراجعه به دفترخانه های اسناد رسمی جهت تایید و دریافت گواهی امضا
  • بارگذاری گواهی امضا در وب سایت  و دریافت نام کاربری و کلمه عوبر
  • ثبت نام برند و مشخصات آن در بخش اظهارنامه
  • ارزیابی و بررسی مدارک ثبت برند توسط کارشناسان اداره ثبت، بخش ثبت علائم تجاری

پس از تشکیل پرونده و ارجاع آن به سازمان اداره مالکیت ممکن است سه حالت برای پرونده و درخواست شما پیش بیاید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع وضعیت های پرونده هنگام ثبت برند چیست؟

  • وضعیت پرونده ثبت برند تائید شده:

در این حالت پرونده و در خواست شما بررسی می شود و اگر هیچ گونه مشابهت و یا نقصی در آن مشاهده نشد وارد مرحله ی چاپ روزنامه می شوید.

چاپ روزنامه باید در سه مرحله انجام شود. مرحله ی اول هنگام تائید می باشد. یعنی با تائید پرونده شما در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار آگهی می شود.

این آگهی برای این است که کلیه افراد به مدت یک ماه فرصت داشته باشند تا به این نماد اعتراض وارد کنند و اگر شباهتی وجود دارد سازمان مطلع شود.

چاپ این روزنامه بین یک هفته تا ده روز طول خواهد کشید. اگر پس از یک ماه هیچ اعتراضی وارد نشد به سرعت می توانید برای انتشار آگهی دوم اقدام کنید.

آگهی دوم معمولاً با داشتن شماره ثبت علامت تجاری همراه خواهد بود. در این بخش از کار شما تقریباً به پایان راه رسیده اید.

پس از این که آگهی دوم چاپ شد و از سایت قابل پیگیری بود این آگهی را همراه یک وکیل برای اخذ انحصار آن علامت به اداره مالکیت صنعتی می فرستیم.

  • وضعیت پرونده ثبت برند رد شده:

در این حالت پرونده شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی باشد. می توانید با ایجاد تغییر در علامت و نام مجدداً اقدام نمایید.

  • وضعیت پرونده ثبت برند مشابهت یا نقص پرونده:

در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشد و یا نقصی در پرونده شما باشد می توانید پرونده را پیگیری کنید تا اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید.

پس از رفع این مشکل و اقدام دوباره پرونده شما به مرحله تائید می رسد و می توانید مراحل را آنگونه ادامه دهید.

برای ثبت برند کجا باید رفت ؟

در فرآیند ثبت برند و لوگو و علامت تجاری، متقاضی لازم است اظهارنامه ثبت برند شرکت را تهیه و تنظیم نموده و به اداره مالکیت معنوی تحویل نماید. لذا متقاضی برای تهیه و تنظیم اظهار نامه ثبت برند، با مراجعه به سامانه اینترنتی مرکز مالکیت معنوی و ثبت درخواست، ثبت نام اولیه، صورت می گیرد؛ در ادامه مراحل ثبت برند ، متقاضی می بایست فرم های درخواست شده را تکمیل کرده و برند مورد نظر شرکت را به ثبت رساند.

اولا باید فرم درخواست ثبت برند و علائم تجاری در وب سایت تکمیل گردد. تصویر علامت تجاری باید شامل تصویر مشخصی از آرم باشد، یعنی آرم مورد نظر به وضوح قابل شناسایی و در زمان طراحی رنگ، و طرح ۳ بعدی آن درج شود.

لازم به ذکر است که در صورتی که برند بین المللی باشد باید به صورت مادرید ثبت گردد. متولی ثبت برند مادرید WIPO می باشد. در صورتی که نیاز به راهنمای ثبت مادرید دارید روی لینک کلیک کنید.

از قبل متقاضی می بایست تمامی اطلاعات و مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند را تهیه و تنظیم نماید؛ و اسکن آنها را جهت بارگذاری در سامانه اینترنتی، برای تسریع روند کار ثبت لوگو، آماده سازد.

متقاضی در پایان ثبت نام اولیه، کد رهگیری دریافت می کند تا روند پیشرفت کاری ثبت برند را پیگیری نماید و از مرحله به مرحله آن، آگاهی داشته باشد.

لازم به ذکر است که در فرم مذکور باید فهرستی از خدمات و کالایی که از این علامت استفاده می‌کنند درج شود.

این لوگو جهت محافظت از سایر علائم باید متمایز باشد که مصرف کننده بتواند تفاوت آن با سایر محصولات و علائم را تشخیص دهد. طراح برند موظف است؛ طراحی را به نحوی انجام دهد که مشتری را به اشتباه نیندازد و به قوانین و شئونات بی حرمتی نکند.

حفاظت از برند و علامت تجاری

در برخی موارد، حفاظت از ثبت برند می‌تواند به فراتر از کلمات، نمادها و عبارات گسترش یابد تا جنبه های دیگری از محصول مانند رنگ آن یا بسته بندی آن را شامل شود.

به عنوان مثال، رنگ صورتی از عایق پشم شیشه یا شکل منحصر به فرد بطری کوکاکولا ممکن است به عنوان ویژگی های شناسایی خدمت یاد شود. این ویژگی ها به طور کلی تحت عنوان “لباس تجاری” قرار می‌گیرند با این وجود، چنین ویژگی هایی محافظت نخواهند شد.

زیرا شرکت های رقیب هر نوع مزیت عملکردی و رقابتی را ارائه می‌دهند. بنابراین، برای مثال: سازنده نمی‌تواند استفاده از یک شکل بطری منحصر به فرد خاص را قفل کند، حتی اگر این شکل برخی از ویژگی های عملکردی را فراهم کند.

برند ها باعث می‌شوند که مصرف کنندگان سریعا منبع خوبی را شناسایی کنند. مثلا مصرف کننده به جای اینکه در همه کالا ها بگردد تا محصول مورد نظر خود را پیدا کند می‌تواند برند محبوب را دنبال و نیازش را برطرف کند.

ثبت برند نیز باعث می شود تولید کنندگان انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کیفیت کالاهای خود داشته باشند.

اگر یک مصرف کننده مثلا از کوکاکولا استفاده می‌کند می تواند براحتی کمبود کیفیت را پیدا کند. قانون ثبت برند و ثبت علامت تجاری با تنظیم و استفاده مناسب از علامت های تجاری، این اهداف را به پیش می‌برد.برند مادرید

ثبت بین المللی برند ( مادرید )

برای ثبت بین المللی بک برند همان طور که گفته شد باید ابتدا برند مورد نظر خود را در کشورتان به ثبت برسانید سپس از طریق سیستم مادرید به ثبت بین المللی آن اقدام نمایید.

سیستم توافق نامه مادرید از دو عهدنامه تشکیل شده است که در سطح جهانی مقبولیت دارد. این سیستم برای ثبت علائم در سطح جهانی کاربرد دارد. برای درخواست ثبت علامت بین المللی متقاضی باید کلیه مدارک خود را به دفتر WIPO در ژنو ارسال کند. پس از ارسال، کلیه مدارک مورد بررسی واقع می شود. 

پس از طی این مرحله علامت در WIPO ثبت می شود و به کشورهای تعیین شده ارسال می شود. در واقع این یک پروسه اداری است. اگر یک شرکت درخواست شما را رد کند این امتناع به WIPO ابلغ می شود و در دفتر بین الملل ثبت می شود. این سیستم یک سیستم ایمن بین المللی است اما ثبت و عدم ثبت آن در کشور مشخص می شود.


بیشتر بخوانید… برند و مزایای آن


سوالات متداول

هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

اگر شما تجربه ثبت برند داشته باشید و بخواهید که پیگیری های مربوط به ثبت را، خودتان انجام دهید، هزینه هایی که برای ثبت برند باید بپردازید حدودا ۹۰۰ هزار تومان ( ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت برند + روزنامه رسمی دوم ) است. این هزینه وقتی است که شما خودتان بدون هیچ وکیلی و بدون واگذاری کار به یک موسسه ثبتی خودتان انجام دهید.

مدت زمان ثبت علائم تجاری چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند حدودا و در مناسبترین حالت ۷۰ روز است، که ۱۰ الی ۳۰ روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضای ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی چاپ شود. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی ده ساله برند چند روز دیگر به ۶۰ روز طی شده باید اضافه کنید.

مدارک لازم جهت ثبت فارسی یا لاتین کدامند؟

برای ثبت برند چه فارسی و چه لاتین شما باید یک مجوز داشته باشید که نشان دهد در آن حوزه فعالیت می کنید ( مثل جواز کسب یا جواز تاسیس یا پروانه فعالیت و … ) + مدارک شناسایی متقاضی + گواهی امضا، اگر برند لاتین باشد باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی نیز اخذ نمایید و ارائه دهید

آیا برند مانند شرکت نیاز به پرداخت مالیات دارد؟

داشتن یک برند برای مالک آن تعهد مالیاتی ایجاد نمی کند و مالیاتی ندارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها و رفع ابهامات مالیاتی برند با ما تماس بگیرید

شاید دوست داشته باشید...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانشگاه های کارآفرینی


آکادمی دنا بورس
Negar_۲۰۲۱۰۹۰۱_۱۶۰۶۴۲
دانشگاه کارآفرینی خرد و ثروت

معین ثبت


  • مشاوره ثبت
  • درباره ما

اگر هر گونه سوالی دارید و یا جهت مشاوره در خصوص امورات ثبتی خود می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب با شماره همراه و یا واتساپ ما تماس گرفته یا پیام ارسال کنید.

09176758546 

 معین ثبت با بیش از 12 سال سابقه ی درخشان در زمینه ی امور ثبت شزکت, ثبت تغییرات شرکت ها و ثبت برند های تجاری در سرتاسر ایران در خدمت شماست تخصص و تعهد ما در قبال مشتریان باعث خوشنامی و اعتبار برند معین ثبت گردیده.با افتخار جهت ثبت شرکت یا موسسه ی شما در سریعترین زمان ممکن و بی نقص ترین و کامل تریم پروسه ی ثبتی در خدمت شما هم وطنان گرامی در هر جای ایران عزیز و سربلند هستیم.

مقالات


اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل