تغییرات شرکت ها

تغییرات شرکت

متقاضیان زمانیکه که شرکت خود را به ثبت رساندند می توانند تغییراتی بر روی آن انجام دهند که این ثبت تغییرات شرکت می تواند:

  • تغییر در اساسنامه باشد مانند آدرس شرکت یا نام یا موضوع فعالیت یا بندی از اساسنامه ( این موارد جزو اختیارات مجمع عمومی به طور فوق العاده می باشد.
  • تغییر در میزان سهام، یا اضافه شدن شریک جدید و موضوعاتی از این قبیل که این موارد هم در اختیار مجمع عمومی می باشد.
  • تمدید مدیران یا تغییر سمت ها که این موارد معمولا از اختیارات هیئت مدیره می باشد و نیاز به مجمع نیست.

تذکر: قبل از تمامی موارد گفته شده در بالا باید اساسنامه شما مطالعه و بررسی شود که هرکدام از موارد بالا از اختیارات سهامداران و مجمع است یا هیئت مدیره

اگر قصد هر یک از این تغییرات را داشته باشید باید بصورت قانونی اقدام نمایید بنابراین اگر نمی دانید تغییرات شرکت به چند حالت تنظیم می شود توصیه می کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

ممکن است هر کدام از مواد ثبت تغییرات برای شما کمی گنگ باشد، به همین منظور ابتدا توضیحی درباره مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت ها ارائه می دهیم سپس ثبت تغییرات در هرکدام از موارد را به اختصار توضیح خواهیم داد.

صورتجلسه تغییرات

فرآیند تغییرات شرکت، درواقع تصمیماتی برای تغییر در اعضا یا ساختار شرکت یا سرمایه و نام و … روی می دهد و این تصمیمات باید طی یک جلسه که نوع جلسات هم متفاوت می باشد تنظیم شوند.

پس: آگاهی از اینکه کدام تغییرات نیاز به چه مجمع و جلسه ای و چه صورتجلسه دارد و یا فلان تغییرات نیاز به چند صورتجلسه دارد هم در انجام توسط خودتان ضرروی است و هم در صورتی که می خواهید به موسسات ثبتی واگذار کنید.

انواع صورتجلسات تغییرات شرکت ها

انواع صورتجلسات تغییرات شرکت ها به دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده
  • مجمع عمومی عادی سالیانه
  • صورتجلسه هیات مدیره
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی عادی شرکاء

دستور صورتجلسات تغییرات اختیاری

صورتجلساتی که با توجه به تغییراتی که بنا با اختیار صاحبان شرکت انجام می شود صورت می پذیرد. به عنوان مثال مهمترین و پر کاربردترین این تغییرات به شرح زیر می باشد:

  • تغییر نام شرکت
  • تغییر موضوع شرکت
  • تغییر آدرس شرکت
  • افزایش سرمایه شرکت
  • کاهش سرمایه اجباری شرکت
  • کاهش سرمایه اختیاری شرکت
  • تبدیل سهام بی نام به سهام بانام
  • کاهش یا افزایش تعداد اعضاء هیات مدیره
  • تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام
  • تغییر سال مالی شرکت
  • انحلال شرکت
  • نقل و انتقال سهام شرکت سهامی
  • تغییرات سهم الشرکه شرکت
  • تغییر روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین دارندگان حق امضاء
  • پرداخت سرمایه تعهدی
  • تاسیس شعبه
  • ورود و خروج شریک

و موارد دیگر که درصورت تمایل می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید و مشاوره بگیرید.

صورتجلسات تغییرات اجباری

صورتجلساتی که با توجه به قانون تجارت و یا اساسنامه شرکت زمانی معین برای آن ها تعیین شده است و باید بعد از زمان مشخص شده تغییرات صورت پذیرد. به عنوان مثال مهمترین و پر کاربردترین این تغییرات به شرح زیر می باشد:

  • انتخاب و تعیین سمت اعضاء هیات مدیره
  • تعیین وضعیت حق امضاء
  • انتخاب بازرسین شرکت
  • تصویب ترازنامه و صورت های مالی
  • تغییر نماینده شخص حقوقی

و خیلی موارد دیگر که درصورت تمایل می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید و مشاوره بگیرید.

نوع صورتجلسات

سه نوع صورتجلسه داریم که در بالا به آن اشاره کردیم، این سه نوع عبارتند از:

  • ثبت تغییرات شرکت از طریق ثبت صورتجلسات هیئت مدیره
  • ثبت تغییرات شرکت از طریق ثبت صورتجلسات مجمع عمومی عادی
  • ثبت تغییرات شرکت از طریق تشکیل ثبت صورتجلسات مجمع عمومی فوق العاده

تغییرات از طریق هیئت مدیره شرکت

با توجه به قانون کسانی که سهام برای شرکت ارائه می دهند را هیئت مدیره گویند. رئیس هیئت مدیره از طریق سهامداران با تصمیم و رضایت خودشان حداقل به مدت دوسال انتخاب می شود. هیئت مدیره وظیفه دارد که یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس انتخاب کند.

وظایف هیئت مدیره به شرح زیر است:

  1. هیئت مدیره وظیفه دارد که هر ۶ ماه یکبار میزان دارایی و قروض شرکت را به به بازرسان شرکت تحویل دهد.
  2. مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره نمی توانند بدون اجازه هیئت مدیره در معاملات شرکت دخالت نمایند. اگر معاملات بدون اجازه هیئت مدیره انجام گیرد می توان این معاملات را باطل نمود.
  3. بعد از انتخاب شدن هیئت مدیره، مدیر باید سمت خود را قبول کند.
  4. مدیر عامل و مدیران نمی توانند معاملات را انجام دهند زیرا اگر دچار خسارت شوند باید خودشان این خسارت را پرداخت نمایند.
  5. فقط موسسات اعتباری و بانک ها می توانند معاملات انجام دهند و اعضاء دیگر حق این کار را نخواهند داشت.

تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی

در انواع تصمیماتی که برای ثبت تغییرات شرکتها وجود دارد، کاربرد مجمع عمومی عادی در مقایسه با مجامع عمومی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است که این مجمع عمومی طبق اساسنامه سالیانه یکبار تشکیل می شود و زمان برگزاری آن حتما باید در اساسنامه به دلیل حضور یافتن سهامداران قید شود.

در واقع منظور از مجمع عمومی عادی شرکت این می باشد که تصمیمات کلی که توسط مدیران گرفته می شود و روش انجام امور به اطلاع و تصویب شرکا رسد باید مجمع عمومی عادی تشکیل شود در این مجمع سهامداران فرصت این را به دست می آورند تا نظرات خود را اعلام کنند.

وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

  1. انتخاب هیئت مدیره یکی از وظایف مهم مجمع عمومی عادی می باشد
  2. با توجه به اساسنامه به همان تعداد باید از طرف مجمع عمومی بازرس انتخاب شود که وظیفه ی این بازرسان نظارت به عملیات هیئت مدیره بوده و وسیله ای برای انتقال اطلاعات به صاحبان سهام خواهد بود.
  3. هر شرکتی موظف است که بداند سالیانه میزان سود و زیان آن چقدر است بنابراین بطور دقیق این اطلاعات را هیئت مدیره ارائه می دهد که تصویب ترازنامه بر عهده مجمع عمومی خواهد بود.
  4. تقسیم منافع بطور مساوی بر عهده مجمع عمومی می باشد.
  5. قبول و یا رد پیشنهادهایی که توسط هیئت مدیره، بازرسان و یا یکی از سهامداران ارائه می شود.
  6. تعیین کردن روزنامه کثیرالانتشار که کلیه ی اطلاعیه شرکت ها و آگهی ها تا سال آتی که مجمع عمومی تشکیل می شود.
انواع تغییرات شرکت

تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که دارای حق رای می باشند در جلسه حاضر شوند و زمانی با تغییرات موافقت خواهد شد که اکثریت دو سوم آراء نظری یکسان داشته باشند. ( البته اساسنامه شرکت شما باید مشاهده شود و در غیاب سهامداران باید اصول درج آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار رعایت گردد )

وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:

  1. وارد شدن شریک و یا شرکا جدید به شرکت
  2. تنظیم اساسنامه و تغییر در مفاد اساسنامه مانند تغییر در نام شرکت، موضوع شرکت و غیره.
  3. انحلال شرکت
  4. افزایش و کاهش سرمایه شرکت
  5. تعیین بازرسان و تغییر در تعداد مدیران و میزان خدمت آن ها
  6. ایجاد سهام ممتازه
  7. موافقت با صدور اوراق قرضه

ثبت صورتجلسه تغییرات

همانطور که در بالا گفته شد هر تغییری صورتجلسه مخصوص خود را دارد، انواع تغییرات عبارتند از:

  • تغییر در آدرس شرکت
  • تغییرات در اساسنامه شرکت و یا در محتویات اساسنامه آن
  • تغییر در نام انتخابی شرکت
  • تغییر در میزان سرمایه شرکت که هم می تواند شامل افزایش سرمایه شرکت و هم کاهش سرمایه شرکت باشد.
  • تغییر در موضوع فعالیت شرکت
  • تغییر در قالب ثبت شرکت: به عنوان مثال شرکت را در قالب مسئولیت محدود ثبت کرده اید و پس از مدتی به دلیل محدودیت هایی که این قالب ثبتی دارد می خواهید آن را به شرکت سهامی خاص و یا هر چیز دیگری تغییر دهید.
  • تغییر در مدت زمان فعالیت شرکت و یا تمدید آن یعنی زمانی که اعتبار مجوز شرکت در حال اتمام است به تمدید آن باید بپردازید و یا اینکه می خواهید شرکت را منحل کنید و زمان اعتبار آن را کاهش دهید.
  • تغییر در اعضای هیئت مدیره

نکات مهم:

مهمترین نکات ثبت آگهی تغییرات شرکت عبارتند از:

-زمانی که بازرسین و هیئت مدیره صورتجلسه را امضا نمایند یعنی قبولی خود را با آن تغییرات تایید کنند یا با نامه ای جداگانه تاییدیه خود را اعلام نمایند در اینصورت این برگه ها باید ضمیمه صورتجلسه شده و به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.

-هنگام تشکیل جلسه به مدت یک ماه زمان دارید تا صورتجلسه را به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهید.

-اگر مدیرعامل و رئیس هیات مدیره یک نفر باشد ولی این امر در اساسنامه ذکر نشده باشد طبق ماده ۱۲۴ لایحه ی اصلاحی قانون تجارت باید ۳/۲ اعضای مجمع آن را به تصویب رسانند.

-بطور کلی صورتجلسه باید در چند نسخه تهیه شده و به امضای هیئت رئیسه جلسه برسد و در پایان، یک نسخه از آن به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

-هنگام تنظیم صورتجلسه باید توجه نمایید که مطالب را روی سربرگ شخصیت حقوقی نوشته سپس اشخاص ذی سمت آن را امضا و مهر کنند سپس آن را ارسال کنید.

مدت زمان ثبت تغییرات شرکت

مدت زمان ثبت تغییرات در حالت معمولی و پروسه عادی به مدت ۱۰ روز کاری به طول می انجامد، هزینه ثبت تغییرات بسته به تعداد صورت جلسات برای شرکت های مختلف متغیر است و بسته به نوع تغییراتی که می خواهد اعمال شود و بسته به نوع شرکت متغیر است. همچنین به محتوا و مواردی که در روزنامه رسمی منتشر شده نیز بستگی دارد.

اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ثبت تغییرات در سایت و پیگیری شخصی آن پروسه ای با مدت زمان طولانی خواهد شد می توانید برای سرعت بخشیدن به این به امر به شرکت های ثبتی مراجعه کنید زیرا اقدام از طریق شرکت ثبتی سرعت انجام و رسیدگی به پرونده را بسیار سریعتر می کند.

چنانچه قصد ثبت تغییرات شرکت را دارید، ثبت میزان به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کرده و به شما آگاهی کامل بدهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در زمینه ثبتی می‌توانید با مشاورین خبره ما در این زمینه تماس بگیرید تا گام به گام در ثبت تغییرات شرکت، شما همراه شما باشند.

هزینه ثبت تغییرات

هزینه ای که بابت ثبت تغییرات شرکت پرداخت کنید با توجه به تعداد صورتجلسات و میزان حجم متن آگهی تغییرات که می بایست در روزنامه رسمی چاپ گردد متفاوت می باشد. جهت استعلام دقیق با موسسه ما تماس بگیرید.

هزینه تغییرات شرکت به دو عامل ذیل بستگی دارد:

  1. نوع تغییرات شرکت که تعداد صورتجلسات را تعیین می کند
  2. روزنامه رسمی

۱- نوع ثبت تغییرات شرکت تعیین کننده تعداد صورتجسلات شرکت می باشد. تنظیم هر صورتجلسه و ثبت آن در سامانه و پیگیری تا حصول پیش نویس آگهی تغییرات، معمولا هزینه ای بین ۳۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان حدودی می باشد که این نوسان به دلیل تفاوت در نواع تنظیم صورتجلسات می باشد.

اما میانگین آن ۲۵۰هزار تومان برای هر صورتجلسه می باشد که ما هم همین قیمت را برای هر صورتجلسه در نظر گرفته ایم. اما تشخیص تعداد صورتجلسات کمی تخصصی می باشد.

برای تغییر آدرس شرکت تنها یک ” صورتجلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده ” کفایت می کند.

برای تغییر هئیت مدیره شرکت با توجه به اینکه چه شخص یا اشخاصی از شرکت خارج می شوند ابتدا یک صورتجلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده باید تنظیم شود که در آن فرد یا افرادی از هیات مدیره خارج می شوند.

در صورتی که سهام دار باشند سهام خود را واگذار می نمایند یعنی صورتجلسه نقل و انتقال سهام خواهد بود و به جای آنها اشخاص جدید وارد می شوند. سپس بعد از این جلسه باید صورتجلسه جدید تنظیم شود که در آن افراد جدید و قدیمی برای مدت معینی عضو هیات مدیره شوند.

پس تا اینجا دو صورتجلسه تنظیم شد. در نهایت باز هم می بایست یک صورتجلسه هیات مدیره تنظیم شود که در آن مدیران و سمت آنها مشخص، دارندگان حق امضا شرکت و روزنامه رسمی جهت درج آگهی در آن مشخص می شود.

برای تمدید مدیران و بازرسین بدون توجه به نوع شرکت تنها یک صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه کفایت می کند.

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

برای ایجاد ثبت تغییرات شرکت ابتدا باید تمامی اعضا با تغییرات موافقت داشته باشند تا بتوان برای ثبت تغییرات اقدام نمود. این مدارک عبارتند از:

  • تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه تغییرات با توجه به نوع تغییرات ( مجمع عمومی عادی، یا عادی به طور فوق العاده یا هیئت مدیره )
  • مدارک شناسایی اعضا و سهامداران شرکت ( فقط کپی کفایت می کند و نیاز به برابر اصل کردن یا گواهی عدم سوپیشینه نمی باشد )
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت

اگر بعد از ثبت شرکت و انجام فعالیت شرکت شما به دلایل مختلف دچار تغییرات شد باید این تغییرات را به سازمان اداره امور ثبت شرکت ها اعلام کنید و مسئولین مربوطه را در جریان این تغییرات و امور آن و خدمات جدید قرار دهید.

ثبت تغییرات شرکت می تواند دلایل متفاوتی اشته باشد و هم می تواند تغییرات متفاوتی باشد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

سوالات مهم تغییرات شرکت

مدت زمان ثبت تغییرات شرکت چقدر است؟

شما بعد از ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت در سامانه ۳ و پذیرش نهایی ۳ روز فرصت دارید که مدارک را تحویل پست بدهید. معمولا اگر تمامی مراحل را بدون اتلاف وقت انجام بدهید ثبت تغییرات شرکت طی ۱۰ روز کاری امکان پذیر است، کمتر از این زمان هم به دلیل اینکه صورتجلسات در اداره باید توسط کارشناس بررسی شوند از عهده موسسات ثبت خارج است. ما در موسسه ثبت میزان صورتجلسات را یک روزه به شما جهت امضا تحویل می دهیم.

هزینه ثبت تغییرات چقدر است؟

هزینه ثبت تغییرات، به تعداد صورتجلسات بستگی دارد. چون هر صورتجلسه ثبت جداگانه و روزنامه رسمی و کثیرالانتشار جداگانه خواهد داشت، اگر خودتان اقدام کنید بدون وکیل یا هر موسسه ای برای ثبت هر صورتجلسه حدودا ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهید کرد اما مثلا اگر با موسسه ما کار کنید معمولا بدون در نظر گرفتن هزینه روزنامه، هزینه هر صورتجلسه بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان می باشد که این نوسان به دلیل هزینه روزنامه می باشد نه موسسه ما

چه مدارکی مورد نیاز است؟

اساسنامه شرکت، تعداد و مقدار سهام شرکت ( لیست شرکا با مقدار سهم هر شخص ) و مشخصات هویتی اعضا برای ثبت هر صورتجلسه ای مورد نیاز است.

آیا خودمان می توانیم تغییرات شرکت را در سامانه ثبت کنیم؟

بله اما در صورتی که قبلا با راهنمایی کسی این کار را انجام داده باشید، در غیر این صورت احتمالا در تنظیم صورتجلسات که قواعد خاص خود را دارند و یا بعد از ثبت در سامانه و پست مدارک اشتباه خواهید کرد و درخواست شما رد خواهد شد و مجدد باید این مسیر را طی کنید. در صورتی که قبلا این فرآیند را انجام نداده اید با ما مشورت کنید.

شاید دوست داشته باشید...
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانشگاه های کارآفرینی


آکادمی دنا بورس
دانشگاه کارآفرینی خرد و ثروت

معین ثبت


  • مشاوره ثبت
  • درباره ما

اگر هر گونه سوالی دارید و یا جهت مشاوره در خصوص امورات ثبتی خود می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب با شماره همراه و یا واتساپ ما تماس گرفته یا پیام ارسال کنید.

09176758546 

 معین ثبت با بیش از 12 سال سابقه ی درخشان در زمینه ی امور ثبت شزکت, ثبت تغییرات شرکت ها و ثبت برند های تجاری در سرتاسر ایران در خدمت شماست تخصص و تعهد ما در قبال مشتریان باعث خوشنامی و اعتبار برند معین ثبت گردیده.با افتخار جهت ثبت شرکت یا موسسه ی شما در سریعترین زمان ممکن و بی نقص ترین و کامل تریم پروسه ی ثبتی در خدمت شما هم وطنان گرامی در هر جای ایران عزیز و سربلند هستیم.

مقالات


اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل